جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۶۵۰۱
چهارشنبه ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

فکرشهر: رئیس پلیس آگاهی استان هشدارهای پلیسی در خصوص پيشگيري از جعل اسکناس و چک را برای آگاهی شهروندان ارائه کرد.  
  
به گزارش فکرشهر به نقل از پايگاه خبری پليس، سرهنگ جوشن سهرابی، در راستای پيشگيری از وقوع جعل در حوزه اسکناس و چک، توصيه های انتظامی، اجتماعی و آگاه کننده ای را به شرح ذيل بيان کرد. 

1- به منظور آشنايی با ضرايب امنيتی اسکناس و ايران چک ها به سايت بانک مرکزی به آدرس :www.cbi.ir مراجعه کنید. 

2- در هنگام دريافت وجه نقد به ضرايب امنيتی اسکناس ها و ايران چک‌های رايج کشورمان دقت کرده تا اسير دام جاعلان نشوید. 

3- هموطنانی که از ضرايب امنيتی اسکناس های رايج کشور بي اطلاع هستند در هنگام معاملات خود که به صورت نقدی صورت می گيرد حتما از راهنمایی های افراد آشنا به مؤلفه ايمنی اسکناس و ايران چک ها کمک بگيرند. 

4- برای دريافت ارز مورد نياز خود حتماً به بانک ها و مراکزی که از سوی بانک مرکزی مجوز دارند مراجعه کنيد و به افراد غريبه در اين خصوص اعتماد نکيند زيرا احتمالا جعلي بودن ارزها متصور است. 

5-در صورت دريافت اسکناس، ايران چک، چک های اشخاص و ارزهای خارجی که مورد جعل قرار گرفته اند، بلافاصله با پليس 110 تماس حاصل کنيد و از واگذاری اين گونه اسناد به افراد ديگر خوداری کنید. 

6- در صورتی که جهت وصول وجه چک به بانک ها مراجعه داشتيد از واگذاری چک های خود به پيشنهاد افراد در قبال اخذ چک و پرداخت وجه آن به دليل شلوغی بانک خودداری کرده زيرا ممکن است چك شما را اخذ و افزايش رقم داده و سوء استفاده کنند. 

7- قبل از انجام معامله و دريافت چک های تضميني، رمز دار و ... از افرادی که کاملاٌ آنها را نمي شناسيد، به بانک مراجعه و از اصل بودن چک اطمينان حاصل کنيد. 

8- بهتر است کليه معاملات کلان خود را که با دريافت چک صورت مي گيرد، در ساعت کاري بانک‌ها انجام دهید تا امکان استعلام چک های دريافتی و نقد کردن آن ها وجود داشته باشد البته مواردی که ذکر می شود بدان معني نيست که وضعيت نگران کننده باشد همانطور که بارها نيز به عرض هموطنان رسيده يک مورد هم نبايد اتفاق بيفتد. 

9- هيچ گاه چک تضمينی را که در مورد اعتبار آن از بانک استعلام کرده‌ايد، به طرف معامله خود برنگردانيد تا فرصت بيابد آن را با چک جعلی تعويض کند. 

10- چنانچه با افراد طرف معاملات خود از طريق فضای مجازی آشنا شده ايد دقت بيشتری در خصوص نحوه معامله و دريافت چک و اسکناس داشته باشيد زيرا احتمال جعلی بودن متصور است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر